Det blir inte alltid som man tänkt sig... snö

På fredag morgon for vi så till IKEA med släpvagn och tre små barn som alla var så ivriga på att få följa med till IKEA.

Sötaste lilla Sessan! Väntar ivrigt på att vi ska komma iväg.

Väl framm på IKEA så måste man se till att förse både man och barn med korv och bröd samt lite dricka, ett bra knep för att hålla alla lugna och sansade.
Sen plockade vi fram vår digra lista och passade på vägen igenom varuhuset att titta på lite annat också, men tog det ganska raskt fram mot garderobs avdelningen.
Väl där tittade vi på de garderober vi tänkt oss och skrev sen ihop en plocklista med hyllnummer och fack för alla olika delar och antal vi skulle ha.
Inte ens halva listan var avverkad innan alla tre barnen ledsnat för länge sen.
SÅ plan B, de två stora fick då gå till lekrummet.
Den lilla vilda Hilda fick mutas med napp och mammas famn, så då kunde vi fortsätta.
När vi väl nådde lagret så var det dags att hämta barnen från lekrummet och så tog vi alla lunch innan lagerplockandet skulle ta vid.
Efter lunch och glass till barnen så begav vi oss åter till lagret.
Kan bara säga att ett under att vi inte glömde mer än vi gjorde med tre barn som har tre olika viljor och två av dem sprang åt olika håll och vi plockade och hämtade tillbaka barn och medlade i deras konflikter om vartannat.
 
Pappan i familjen såg allt annat än lugn ut när hela kärran var fullkomligt överfull och jag fick byta ut den lilla vagnen vi haft Timea i för att fylla även en kundvagn, tur hon ville sitta i den barnsitsen för de minsta barnen, en skrikande liten arg Sessa var allt annat än det som var önskvärt när man skulle baxa hela ekipaget mot utgångskassorna sen.

Ut kom vi och med ett långt kassakvitto.
 
Men sen nästa pärs. In med barnen i bilen och sen packa släpkärran full och så till varutlämingen för att hämta det som skulle hämtas ut där.
Packa om släpkärran för att få plats och för att inte spegeldörrar skulle hamna under tunga stommar.
Vi får tacka de två mopedkillarna på parkeringen som underhöll våra barn med att göra tricks med sina mopeder, rean uppvisningen i alla konster man kan göra med en moped, tacksamt, då våra barn satt som ljus i bilen och villigt och tålmodigt väntade på att packandet skulle vara klart.

Trots att barnen satte föräldrarna på prov mer än en gång så måste man ändå säga att allt flöt på rätt bra ändå och framförallt att barnen var duktiga som stod ut.

Så belöningen blev leksaksaffären!

Sen middag på Mac Donalds. Barnen var överlyckliga de tycks aldrig ledsna på denna skräpmat, men mamman i familjen har det satt sig fina spår av alldeles för mycket skräpmat och snabbmat av alla de slag.
Men men, får ta itu med det när det är dags att fixa tomten, då kanske det försvinner.

Vi var på Ikea kl.10,00 vi for hem från Gävle vid 19 tiden!
En heldag med andra ord. Extra berömm till min man som finner sig en heldag på IKEA, inte många män som vil vistas där mer än en timme och det under protest.

På lördag så insåg vi att vår tanke att Urban skulle måla och fixa inne och jag och barnen vara ute och greja inte höll, de lovade SNÖ!
Vädret var allt annat än bra.
Sen kunde jag omöjligt hjälpa honom få in de tunga garderoberna.

Så det blev akututryckning av svågern Pelle och Urbans systerson Henric, de kom upp samtidigt som jag for hem med de två minsta barnen till min räddande Ängel till syster som erbjöd sig ta barnen så jag kunde vara med och måla inne istället. Fhilip tog snälla faster Ingalena hand om, han jublade över att få åka dit.
Vad gjorde man utan alla snälla människor runt omkringen sig?

Urban; Pelle och Henric bar in alla garderober i huset. Urban målade och monterade mm, Pelle monterade tvättställskommod samt städade undan, Henric monterade kökslådor mm.
Jag målade för brinnande livet Emelies rum, Tim och Fhilips rum , för där är golven färdiglagda.

Emelies, Tims och Fhilips rum blev det den specialgrå färgen vi hade kvar och det blev superfint!
Där uppe upplevdes de inte alls som gul utan jätte fin vitgrå med så varm fin lyster.

Under söndagen städade jag upp rejält och dammsög hela hallen och köksdelen, sen målade jag hela hallen nere.
Jag som knappt trodde jag ägde en enda muskel i kroppen fick en påminnelse om att de finns även om de legat vilandes många år, jag har ont överallt av allt klättrande upp och ner på stegen.
 
Emelies rum.   Fhilips rum (där blir det en tapet på fönsterväggen, OM jag inte ändrar mig IGEN....

Idag har de börjat att lägga klinkersen i tvättstugan och snickarna fortsätter med golven.

Urban sitter och beräknar färgåtgång och ska åka och köpa mer färg i morgon samt att vi ska beställa tapeterna också.
I morgon eller på onsdag ska Urban upp och måla ÄN en gång, nu med Nordsjövit i vardagsrummet.
Jag målade ju hallen med S0500-N och den blir ju kritvit, jämförelsevis mot listerna.

Hallen

Just det listerna, de borde man ha målat själv egentligen, och gärna efter de satts upp då jag avskyr de fula märkena som blir när de spikats upp, sen skarverna, hm, man är väl för noga, men jag ser verkligen allt.
Har sagr det innan jag gillar när det är rakt och slätt och inga skarver.
Appropå det så ovan skåpen blir det ett mellanrum mellan tak och skåp.
Vi vill inte ha någon Continental look så där ska det bli en kant mellan skåp och tak.
Men kommunikationen måste ha brustit.
På lördagen så har Urban byggt ramar där de här kanterna ska sättas mot, MEN sen så har han skruvat dem från utsidan.
HAN tänkte att det gör inget för där ska ändå det listas runt om.
 
MEN jag hade INTE alls tänkt ha lister utan det ska sluta mot taket (återigen slätt och rak stil, inga krussiduller)
Så ni kan gissa hur glad han var på söndagen när jag SER detta och han får plocka NER allt!
Och dessutom tänka om och komma på en ny bra lösning???
 
Inte alltför glad åt att få ta ner det igen........

Till helgen ska vi upp igen och ta nya tag med målning osv.
 
Här ser man de olika färgerna
samt med en skåpslucka IKEA Vit lucka

Ja, en sak är säker, vitt är inte alltid vitt.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Ojoj vad ni sliter men snyggt blir det! Känner igen färg-trauman...
Gulliga bilder från IKEA men jag kan tänka mig att det inte kändes så
gulligt!
Anders känner igen sig i Urbans min då han monterar ner grejerna ovanför skåpen... ;-)

2008-05-21 @ 21:53:35
Postat av: Martina

Alltid skoj att bli kallad ängel!
Dina barn är också fantastiska änglar och ett sant nöje att få mysa med.
Jag förstår att du våndas inför färgvalen - men det går alltid att måla om SENARE. Tänk på stackars U.
Fint blir det:)

2008-05-26 @ 22:16:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0