Mina älskade barn!

Att vara mamma till 6 underbar barn måste ändå vara som att vinna högsta vinsten.
Visst är jag trött som alla andra föräldrar, visst klagar jag också på tvätten, disken, maten och allt det vardags tråkiga. Men ändå så är jag så otroligt tacksam, lycklig, glad och framförallt oerhört stolt att just jag får vara mamma till dessa fantastiska barn, mina 6 barn!

Den kärlek jag känner till mina barn är enorm.
Som mina små barn, Fhilip, Isac och Timea brukar säga:
-Jag älskar dig ända upp till stjärnorna och tillbaka igen.
Ja så känns det verkligen, oändlig kärlek.

Minns när jag hade bara ett barn och väntade barn nr 2, den stora frågan man hade då var:
Kommer jag kunna älska nästa barn lika mycket som det här barnet?
Tänk om jag inte räcker till osv.
Idag vet jag att ett mamma hjärta har många kamrar och det öppnas ett nytt rum i ett mammas hjärta för vart och ett barn.
Så det är verkligen inte så att barnen får dela på kärleken utan det öppnas ett nytt eget rum för vart och ett med lika mycket till var och en.

Däremot detta med att räcka till.......... många är de dagar man som mamma känner dåligt samvete, men det gjorde jag när jag hade bara 2 barn med.
Många syskon ger ju också mycket i sig, de ger varandra kärlek, tid, uppmärksamhet osv.
Den kärlek man ser mellan syskonen värmer ända ner i tårna.

Att se sin annars så stora tuffa tonåring när han månar om, tar hand om, leker med, gosar med sina småsyskon, är en fantastisk känsla.
Detsamma gäller det omvända, att se de små hur de ser upp till sina storasyskon, de blir ju som idoler för de små är också helt fantastiskt.
Både för mig som mamma. Men kan också verkligen känna hur stolta de stora barnen känner sig över att få vara förebilder för sin småsyskon, de växer av det de också.

Ja hur jag än vrider och vänder på allt så känner jag verkligen att jag känner mig rik.

Tänker också tillbaka på vad många sa när man var så ung som jag var när jag fick mitt första barn.
Att du kommer förstöra ditt liv, du kommer missa så mycket och nu är ditt liv slut.

Jag kan idag med facit i handen bara säga att de alla hade så FEL!
Menar nu inte att alla unga tjejer ska skaffa barn tidigt medvetet, MEN jag är ett bevis på att allt kan gå hur bra som hellst om man bara verkligen vill och går in för det.

Mitt liv tog inte slut, det hade bara börjat och barnen ÄR livet för mig!
Livet blev inte förstört, utan fick ens mera mening och innehåll.
Vad har jag missat?
Jag har pluggat och skaffat mig en utbildning. Jag har aldrig varit arbetslös en endaste dag i mitt liv, aldrig levt på soc. utan alltid klarat mig på egen hand. Haft bra och intressanta jobb som lärt mig mycket och utvecklat mig framåt.

Har även hunnit med att göra karriär, hade flera lysande år som säljare och Gruppledare för 30-40 säljare i Tupperware på 90-talet, var en av de bästa i Sverige och hade egen bil under alla åren.
Jag byggde eget hus på 90-talet.
Vi har rest utomlands och i Sverige.
Jag har nått längre än flera av mina jämnåriga i från samma stad som ändå "väntat" då med att skaffa barn.
Så vad har jag missat? Ja, jag har inte festat loss varje helg om det nu var något att missa?
Utan när mina kompisar sprang i parken eller låg och spydde i en buske var jag hemma och strök, bakade, lagade mat och var en riktig hemma mamma.

Idag pluggar jag vidare till det jag länge velat bli, sjuksköterska.
Jag är gift med mannen i mitt liv, drömprinsen.

Så allt går, det tar bara lite längre tid och mer kraft ibland att nå sina mål.

Vad jag vill säga med detta är att INGET är OMÖJLIGT oavsett vad det är!
Man kan, bara man verkligen vill!

Däermot så fick jag kanske mycket höga krav ställda på mig som just ung mamma.
Alla granskar en alltid noggrannare när man är ung.
MEN, jag anser att jag aldrig varit en sämre mamma, än de jag umgicks med som var 10 år äldre än mig och sk. mognare mammor.
Tvärtom!
Jag gick verkligen in för att vara mamma, läste ALLT om barn, utveckling, psykologi osv.
Så är det något jag kan så är det just BARN!

Men å andra sidan, så just detta, har utvecklat mig till den jag är idag!
En stark, envis och tålmodig tjej, med skinn på näsan och med mycket kunskap i min livsryggsäck och som nästan aldrig ger upp utan kämpar alltid på.

Tack ,vill jag säga till mina underbara BARN att just jag får vara er mamma!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jättefint skrivet!

2008-12-03 @ 14:28:49
URL: http://husdrommen.blogg.se/
Postat av: Helena

Vad fint skrivet.

Ha en toppendag.

Kram Helena

2008-12-03 @ 15:24:42
Postat av: Petronella

Härligt...grattis till dej :o) Kram Petronella

2008-12-03 @ 16:27:33
URL: http://pellanochorjanbyggerhus.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jättefint skrivet! Men du glömde att du hade VÄRLDENS bästa barnvakter när dom STORA pojkarna var små :-D Eller hur! hi,hi....

2008-12-03 @ 16:39:48
Postat av: Cina

Hejsan,



Så underbart skrivet. Jättevackert, spara det och visa dina barn det när de blir vuxna.

Kram Cina!

2008-12-05 @ 17:49:31
URL: http://stilsakert.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej ! Vilken fin inredningsblogg ni har!! Och vilket drömhus, kollar ofta på olika inredning o designbloggar, och ikväll hamnade jag här.Bor ni i Falun nu alltså? Gulligt skrivet om dina barn också kram Marie Elfven

2008-12-06 @ 23:03:44
Postat av: Sara

Ja, så är det. Man ska njuta av varje guldkorn som dagen ger. Att ta vara på de små ögonblicken gör nog att man orkar de tuffare perioderna. Lycka till med pluggandet och hälsa familjen! "Det var längesedan jag träffade F" Sa E.

2008-12-08 @ 21:20:41
Postat av: Anonym

vad fint du skriver! och ja, var stolt över dina barn! OCH över dig själv! 8och maken med förstås...) kram på er från c&co

2008-12-08 @ 21:55:47
Postat av: Vicky

Hej, såg att jag blev visst anonym när jag skrev om världens bästa barnvakt - ups!!

Kram Vicky

2008-12-13 @ 14:34:13
Postat av: Annika

Så fint skrivet!

2008-12-15 @ 22:18:54
URL: http://detaljerna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0