Nyårsmat

Updatering om julen och så får jag ta senare.
Nu har vi besök av min syster M med familj och ska ha en skön uppesittarkväll med spel och TV samt lite gott att äta.
Idag har vi fixat inköpen inför nyårsmiddagen och festen vi ska ha i morgon.
Som det ser ut nu så blir det deras familj och vi, de andra kunde tyvärr inte av olika anledningar.

Till förrätt blir det dessa:
 foto: Mitt eget
De har blivit en tradition att ha dem som förrätt till nyår och de är bara sååå goda!

Recept kommer här:

Förrätt a´la Bill

6 personer

12 st vitt formbröd(stora skivor)
2 dl creme fraiche
2 msk majonäs
3 msk orökt kaviar
1 st rödlök, finhackad
1 bit purjolök (ca 5-6 cm, jag tar bara den vita delen), finhackad
3 msk dill, finhackad
svart stenbitsrom
1 st citron
ca 30 st räkor skalade
75 g ostbågar

Till 1 st:
tryck ut 4 st rundlar med ett glas
Vispa creme fraiche så den tjocknar, tillsätt majonäs, kaviar, dill, rödlök o purjolök.
Rör om. "Smöra" på smeten mellan de runda bröden, lägg samman o smeta även på på utsidan.
Det ska bli ett "torn"
Låt sedan stå kallt ca 15 min
Under tiden krossar man ostbågarna i en plastpåse o kavla på utsidan med kavel så blir det lätt småkrossat.
Rulla sedan "tornet" i det finkrossade ostbågarna
Garnera med räkor, stenbitsrom, citronskiva o dillkvist.


Till varmrätt blir det potatisgratäng på Mat Tinas vis med en fläskfile´panna med svampsås som är så god och enkel samt en god sallad till och vitlöksbröd.

Sen till efterrätt blir det vanilj Panna Cotta gjord på riktig grädde och vaniljstång med en god hallonsås till.

Önskar alla Ett Gott Nytt År!

Nu ska jag återgå till våra gäster.


Kommentarer
Postat av: Jenny

hihi, nämen det där är ju MIN förrätt till i morgon (nästan samma recept, alla ingredienser ingår utom purjon -tror min variant kallas Prins Charles favorit och är från en gammal veckotidning) De är verkligen jättegoda! Till efterätten blir det Tinas pannacotta med hallon och limesocker så det verkar bli snarlika menyer :-)



Gott nytt år!

2008-12-31 @ 00:51:51
URL: http://operan8.blogspot.com
Postat av: Anonym

GOTT NYTT ÅR PÅ ER!!! Kram Hagelins

2008-12-31 @ 11:04:12
URL: http://villavraken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0