Studenten - Fest

Torsdag - Skolavslutningsdag
Emelie gik ut 9:an och Tim tog sin studentexamen.

Det blev en mycket stressig dag, men minnesvärd och lyckad.
Strålande sol sken ikapp med alla glada ungdomar.

Först gick Emelie ut och mottogs av alla familjemedlemmar, släkt och vänner med blommor och presenter.
Stolt kunde hon visa upp sina fina betyg, 8 VG och 2 MVG och resten G,bra jobbat!

Sen bar det av med traditionsenlig traktor och vagn där de laddat med säckvis med vattenballonger (som sedan kastades på andra klasser men främst på andra 9:e klasser från andra skolor som de mötte på sin färd)
Direkt efter detta bar det av till grannstaden för att vänta på att vår student Tim samt hans flickvän Maja skulle springa ut.
De sprang ut till en varm skön sommar med stekande sol.
Hela skolplanen var proppfull av väntande familjer, släkt och vänner, med stora plakat på studenterna som små.
Jag kan lova att jag var minst lika lycklig som studenten som sprang ut, att jag varit med och format denna härliga kille och tjej att få se sina barn växa upp till en fin ung kille och en vacker ung tjej, jag var både stolt och lycklig.

Sen blev det fotande i mängder av både Tim, flickvännen som också gått ut skolan samt av Emelie så klart.

Även här åktes det traktor och vagn, men har man gått transport så har man och då skulle det synas extra, så de hade ordnat en fin gamal orange lastbil.


   
Sedan for vi till Strandbacken, det är otroligt fint där!
      
   

  

Där åt vi tillsammans med alla våra gäster, kallskuret med potatissallad, frukt och bröd och till efterrätt blev det rabarberpaj med marsansås.
   
Ett extra tack till min mamma och syster för att de ordnat med allt detta goda.


Samt ett stort tack till Sören och Eva för att vi fick fira studenterna på deras enormt vackra och trevliga ställe.
   
I Strandbacken kan man äta gott vid Dalälven, det känns nästan som man är på Dalälven.
Underbart vackert och fint med den stora bryggan där man kan dansa, den fina lokalen som de renoverat och gjort så otroligt fint i (här åt vi julmat i julas, underbart gott och så otroligt mysigt och stämningsfullt, kändes som man var mitt i en saga).
Alla former av fest kan man ha här, tex. dop, kalas, middag mm.
Sen ordnar de även allmänna evenemang med band, uppträdanden, räkafton, barbecuekvällar mm.
Missa inte Strandbacken i sommar, det är verkligen värt ett besök!
En pärla i Dalälven med utsökt god mat eller bara en trevlig fika.


Efter presentöppning och fika så var det dags för Emelie att fara till Stockholm för fotografering av skivomslag, dans med koreograf tillsammans med den andra tjejen i gruppen.

Tim for iväg på studentfest och gästerna bröt upp.


Till kvällen for vi hem till min bästa vännina Linda och hennes man Andreas.
De hade bjudit hem oss på grillat och poolbad.
De är fantastiska!
En supertrevlig kväll blev det med jättegod mat (du är bäst Andreas på att grilla!) härligt poolbad för både oss och barnen.

Sen sov vi lyxigt i deras minisvit med jätte säng och egen ingång till deras stora lyxiga badrum, ja det kändes nästan som vi sov på hotell.
Skönt att få lite andrum mitt i all stress och ha skoj och njuta lite av livet också.
Tack för ännu en trevlig kväll med er!

Fredag
Direkt på förmiddagen efter en god frukostbuffe, så bar det sen av till husbygget, här spills ingen onödig tid, alla sängkläder och allt var i princip redan packat och klart ju.
Det blev mest Urban som fick något gjort i huset, jag tog med barnen och gick ner till den lilla viken där de fick bada en stund.
Sen skulle vi ta en liten promenad ner till båthamnen, men då kom det en rejäl regnskur från ingenstans. Hallå solen sken och det var säkert 30 grader varmt ute!
Vi vart ändå rätt blöta trots att regnskuren var snabbt borta och förbi.

Barnen var glada och nöjda att få sova i husvagnen, jag har asgt det förr de känner det som att vi är på semester och är ute och campar och älskar verkligen att just sova i husvagnen.
Önskar mig hett en husvagn!
Så jag hoppas vi får råd att köpa oss en egen husvagn sen igen (Vi hade en Kabe en gång, inte så ny som denna, men jag är svag för just KABE) så vi kan åka iväg på riktig semester till vårt älskade Böda Sand på Öland, det är verkligen som balsam för själen, här trivs vi både stora och små och även våra tonåringar.
Här finns något för alla, sen att vi alla älskar solen, sanden, havet och att bara få vara tillsammans.
Jag mailade till Mix Megapols sommarönskning om vad som kunde göra min sommar bättre, men inte fick VI en husvagn inte, den fick någon annan lycklig mäniska. De skulle bara veta hur värda mina barn är den husvagnen och resan.
Aldrig ska man sluta drömma eller hoppas, men just nu känns drömmen om en egen husvagn lååångt borta.

De få timmar som återstod innan det var mitt i natten tillbringade även jag i huset, med att städa så att Urban kunde börja sätta golvlisterna.

Lördag
Fhilip hade fotbollsträning och efter den var de ner på stan och beställde klubb dress och träningsset, en stolt och glad kille.
Jag fortsatte städandet i huset så länge Timea och barnen tillät, Urban sågade golvlister och dörrfoder, det tar aldrig slut, ett evighetsjobb.
Efter lunch så for vi hemmåt då min snälla syster erbjöd sig ta Timea och Fhilip och Isac fick åka till sin snälla faster Ingalena som de längtat efter.

Fest
Efter alla barnen var lämnade gjorde vi oss klara för 50- 60-tals festen som vi var bjudna på med Urbans jobb.
Efter som vi först tänkt backa ur och inte gå så hade vi inte hunnit ordna tidsenliga kläder, lite tråkigt, men vi fick göra det bästa av det, så jag tog ett par pastellrosa korta byxor och en topp samt vita högklackade skor och fixade en hög frisyr, så ja det blev rätt ok ändå.
Urban tog jeans och en kortärmad skjorta rödrutig så han såg nästan ut som en Ragger i snällare format ala Grease.
Vi var bjudna hem till våra vänner M och J innan och det var trevligt att hinna umgås med dem och gå ihop på festen sen.
Vi hade en jätte trevlig kväll tillsammans.
Kanske var vi långtifrån lika duktiga på bugg som M och J som båda tävlat i det som yngre, men jag lovar att vi hade lika roligt i alla fall.
Sen bjöds det även på Pernilla Wahlgren och Nicklas Andersson show med lite låtar från Grease bland annat.

Efter en trevlig kväll  (jag fick hålla mig till vatten så att en av oss kunde köra bil) så for vi raka vägen till husbygget. Ja här spills som sagt ingen dyrbar tid.
Tidigt i ottan så gick vi upp och fortsatte jobba där vi sist slutade.
Urban fortsatte med listningen, jag städade badrummen, där behövs det torkas om och om igen från kaklingen och klinkersen, den svarta fogmassan svärtar otroligt.
Men nu är det rent , tillslut.
Monterat klart garderober.
 
Emelies garderob
  
Sen har jag skruvat alla skåpen till köksön och nu är den ihopmonterad.

Skjutgarderoben nere i hallen har vi också monterat ihop och fått på plats, men vi tordes inte sätta på skjutdörrarna då de ska bära förbi pannan där som ska monteras in i tvättstugan.
Den nya toalettstolen har nu kommit och nu är det rätt.
Sen har radiatorerna kommit men ännu inga badrumsmöbler.

I går måndag var elektrikern där hela dagen så nu ligger det färglada trådstumpar i hela huset, igen.
 

V i var också iväg till elbutiken och hämtade ut en massa eldosor, vägguttag, lamputtag dimrar, spottar, mm för den el Urban ska göra själv.
 
Nu är också hörnbadkaret på plats, men inte inkopplat.

Än finns det massor kvar att göra så Urban är kvar och jag for hem till barnen själv igår kväll.
Fhilip och Isac kom samtidigt med mig. De hade haft det skönt hos farfar och Ulla, de ville inte alls åka hem än och var lite sura över det.

Sen for vi ut till min mamma och hämtade Timea som var där ute.
Passade på att gratulera mamma som fyllde år med en liten present.

När alla barn var duschade och nattade så han jag äntligen få lyssna på Emelies skiva ..................... samt höra hur hon haft det i huvudstaden under helgen men även på sin första dag som konfirmationsassistent (ja hennes första dag för i år, detta är hennes tredje år som konfa assistent).

Lite utlovade bilder från Emelies bal kommer här:
 
Här kommer de!
  
3 vackra flickor!
   
Hennes frisyr har kusinen Robert gjort, den är sagolikt vacker.
Han gör frisyrer som passar i de fina kungahusen och på de vackraste kändisarna.
Många var det som undrade vem som gjort denna vackra frisyr.


Hela barnaskaran samlad, hör inte till vanligheterna att man får dem alla på samma foto, men vid jul och skolavslutning, då får de lov att ställa upp.
Men inte är det lätt att få 6 stycken att bli bra samtidigt, alltid någon som gör en min eller inte vill vara med alls.

Idag

ska här röjas lite här hemma för i morgon börjar jag jobba, jag ska vara på barnkliniken den här sommaren också, jätte roligt.



Ett stort tack från oss till alla som ställer upp för oss så vi kan göra denna resan med vårt husbygge klart!
TACK!


Kommentarer
Postat av: Martina

Hej Syster Yster!

Oj, vilket tempo ni lever i! Vi är också glada att få ta del av era barn - stora som små! Fina bilder på både barn och hus. Ska bli så spännande med ett besök där så småningom.

2008-06-10 @ 21:46:01
Postat av: Vicky

Emelie var sagolikt vacker, som en dröm! Helt sjuk att Tim tagit studenten, han som jag vaggade till sömns när han var en liten bebis. Ja, alla dina barn är fina, det vet du! Tror ert hus kommer att bli jättefint, kul att man fått följa med på vägen! Stor kram från oss i Bromma.

2008-06-12 @ 10:41:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0