Då var det klart!

Idag var det besiktning av vårt hus.
Endast två futtiga småsaker fanns (och de kommer åtgärdas senare, inget märkvärdigt alls) det var som besiktningsmannen sa, det var svårt att hitta några fel alls.

Vi känner oss jätte nöjda med säljaren för Myresjöhus Roger samt företaget som helhet och de entreprenörer som vi haft genom dem.

Lite småsaker har vi själva kvar att fixa också innan allt känns färdigt, men det är ändå inflyttningsklart om vi nu vill.
Det känns otroligt skönt.
För bara ett par veckor sen elelr till och med för en vecka sedan så hade i alla fall jag svårt att tro att det skulle vara så här färdigt till idag, men det gick.

Men har man med proffs att göra så löper det på så här bra!
Stort tack till er alla, Roger, snickarna, elektrikerna, rörmokare, plattsättare, ja alla som vart med på vägen.
Samt vår snälla svärfar Yngve som gett oss så mycket hjälp som allt i allo.

Sen måste vi så klart tacka alla runt oss som hjälpt till med barnpassning och även de som bjudit hem oss på välbehövlig avkoppling ovh vila så vi kunnat tanka ny kraft och ork att fullfölja detta.
Ni har vart och ÄR guld värda!

Än återstår mycket innan allt är helt klart men hoppas vi får samma uppbackning framöver så ska vi nog fixa både garagebygge, altandäck (lovar redan nu att vi ska ha flera trevliga grillkvällar där), husmålning mm.



Nu ska vi fira midsommar med vänner och familjen och bara njuta och umgås hela denna helgen.

Jag har ikväll förberett en Västerbottenpaj

Receptet:
Ingredienser
DEG:
125 g smör
3 dl vetemjöl

FYLLNING:
225 g riven västerbottensost
1 dl mjölk eller grädde
3 ägg
salt & peppar

GARNERING:
créme fraiche
100 g löjrom

Blanda smör och mjöl till en deg jag kör den i matberedaren det funkar bäst. Tryck ut degen i en stor form . Grädda
10 min i 225 grader.

Strö ut osten på pajskalet. Vispa grädde/mjölk tillsammans med ägg och tillsätt salt & peppar. Häll smeten i pajskalet.

Grädda ca 15-20 minuter (225 grader). När pajen fått fin färg är den klar.

Låt svalna och garnera med små klickar av créme fraiche och rom (jag brukar ta sån röd eller svart eller båda).


Jordgubbsmuffinsarna ska också göras, de har blivit tradition för oss till midsommar.

Recept:
Ingredienser:
200 g smör
2½ dl socker
3 ägg
4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk malen kardemumma
1 tsk vaniljsocker
1 dl vispgrädde
ev. citronskal av en tvättad citron
ca ½ l jordgubbar

Formar:
Muffinsformar engångs eller de i plåt (de måste då smörjas)
Kokosflingor i botten på formarna

Toppingen:
2 burkar Matlagningsyoughurt
1 dl florsocker
½ Vaniljstång

Tillagning

Låt yoghurten till toppingen rinna av i kaffefilter eller i en ren kökshandduk över natten eller i minst 3 timmar. Blanda med florsocker och frön från vaniljstång. Fyll en spritspåse med toppingen och lägg i kylen så länge.Rör smör och socker poröst, tillsätt äggen ett i taget.

Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Tillsätt vispgrädde och eventuellt citronskal. Skölj, snoppa och skär jordgubbarna i halvor. Smörj och strö kokosflingor i formarna. Används engångsmuffinsformar behöver de inte smörjas. Fyll formarna till 2/3 med smet. Fördela jordgubbarna i formarna, tryck ner dem lätt. Grädda dem mitt i ugnen 15-20 minuter eller tills de har fått fin färg och känns klara med provnål. Låt dem svalna helt.

Spritsa eller bred topping på varje muffins. Garnera med jordgubbar.


Sen ska det göras Nubbesallad, lax och sill är inköpt, köttbullar och prinskorv till barnen och en massa annat gott.


Flytten:
Nästa vecka är det nya tag med jobb, börja packa flyttkartongerna och påbörja vår flytt.
Så idag satte jag ut en mängd saker på Blocket som vi inte ska släpa med oss i flytten.
Nej då, jag satte inte ut den nya frysen och kylen, men ja egentligen ville jag det med för vitt blev inte bra alls, utan jag borde stått på mig om att ha rostfria vitvaror, det vita gjorde sig inte alls mot de luckor vi valt i köket.

Bytes?
Kanske finns det någon där ute som önskar byta?
Vi har i sånt fall uppgraderade Siemens Kyl och frys samt inbyggnadsugn och micro (men det är främst kyl och frys som inte blev bra).

Stort tack!
Till Sofia min vän, du är verkligen helt otrolig!
Jag fick denna coola klänning från Meandi av henne i födelsedagspresent.
Den låg hemma och väntade på mig efter mina nattskift.

Supersnällt!
Du vet inte hur glad jag blev för den, men NU vet du det. Kram på dig!

Så nu vill jag ha sol och varma sköna dagar så jag kan ta på den och dra ner till stranden.

Kommentarer
Postat av: anette

Härligt, vilken känsla det måste vara! Ha en trevlig midsommar så hoppas jag få se mycket bilder sen :).

2008-06-20 @ 08:56:07
URL: http://vibyggerhus.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hej vännen :-)

Det var så lite så... Har lite dåligt samvete att vi inte har kunnat hjälpt till mer än vi gjort, men det snurrar liksom nästan för fort även här.

Hoppas den passar iallafall!

Kul att besiktningen gick bra!

Ha en riktigt skön helg så kan vi väl höras någon kväll.



Kram

2008-06-20 @ 09:38:20
Postat av: Annika

Härligt att kunna flytta in! Tycker att ni är så duktiga och kämpar på med allt bök och stök. Känner mig mycket lat när jag läst hur ni jobbar... Vi får flytta in i september och det känns som långt borta just nu men man vet ju hur snabbt tiden rinner i väg.

2008-06-21 @ 22:04:45
URL: http://detaljerna.blogspot.com
Postat av: Sara

Nu är jag nyfiken på fler bilder av huset. Har ni flyttat in än?

2008-07-09 @ 16:13:42
Postat av: Camilla

Hoppas allt är bra med er!?!?

Väntar med spänning på rapport om hur ni har det i nya huset, jag antar att ni börjar vara inflyttade nu...?

Hälsningar Camilla & co

2008-07-14 @ 17:55:46
Postat av: Maria

Lite uppdateringar tack.

Vi är nyyyfikna! :)

2008-07-20 @ 19:54:01
URL: http://adriansbacke.blogspot.com
Postat av: Bilder på huset

Hej! Så kul att ert hus är nu färdig och ni har flyttat in. Jag saknar dock bilder. Är nyfiken på hur det har blivit. Vi ska börja bygga om ca 6 månader med inflyttning sommar 09 och det känns som en evighet.

Hoppas få se på några bilder

//fam. Levit

2008-08-02 @ 08:35:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0